Om tjockispikétröjan

13 april 2009 at 0:35 10 kommentarer

Variation är inte direkt vanligt förekommande i butikernas tjockisavdelningar – samma plagg tenderar att återkomma år efter år efter år (i H&Ms fall även samma färgskala – den klassiska knallturkost/bajsbrunt-kombinationen som inte kan smickra en enda levande människa). Vill man analysera lite djupare kan man ju fundera på om detta beror på att tjockisarna köper de här kläderna för att de tycker att de är snygga, om de köper dem för att de inte har något annat att välja på, eller om majoriteten av alla tjockisar är så nedtryckta i skorna att de inte anser sig vara värda att ha på sig något som inte är fult, utslätande och anonymt – men jag tänker mig inte ge mig in djupare på denna diskussion utan nöjer mig med att konstatera att många av dessa återkommande tjockis”favoriter” är jävligt fula och tråkiga. Och fulast och tråkigast av dem alla är kanske tjockispikétröjan.
25-6881_f

Tjockispikétröja i bebisblått från ellos. Någon som blir sugen?

Allvarligt talat, det finns två situationer som berättigar en person att ha en pikétröja på sig:

1. Du är mod/skin i den klassiska engelska skolan. Du går till Popolino och köper en svart Fred Perry-piké med en röd och vit rand på kragen.

2. Du är David Birde, gitarrist i Brainpool. Det är 1994, du har på dig en vit Fred Perry-piké med en röd och svart rand på kragen och matchar med pumatrainers och gitarren i armhålehöjd.

Se, inget av alternativen antyder att en tjock kvinna år 2009 på något sätt skulle vara behjälpt av att finna en selektion av pikétröjor i trevliga pastellfärger i tjockishörnan av sin lokala klädbutik. Ändå är tjockispikétröjan inte bara vanligt förekommande utan ett stående inslag i utbudet, år efter år efter år efter år. När ska vansinnet få ett slut?

Och ja, hej och välkomna, förresten. Min ambition är att jag inte enbart ska gnälla och vara bitter framöver. Jag lovar.

Entry filed under: fult, tjockisrutan greatest hits. Tags: .

Kassler

10 kommentarer Add your own

  • 1. Sanna  |  13 april 2009 kl. 8:49

    Jippi!!🙂

    Svara
  • 2. Humlan  |  13 april 2009 kl. 9:45

    hohoho… en pastellrosa piketröja är det som döljer valkarna bäst. för man måste tydligen dölja dom, det är det allt går ut på, inte framhäva det som är vackert utan dölja helst hela sig själv eftersom tjockt är fult av någon konstig anledning.

    Svara
  • 3. hiroshima  |  13 april 2009 kl. 17:54

    Jag tänkte, någongång när jag är rik, försöka mig på en piké från Fred Perry (tycker de kan vara ganska snygga) och göra något halvmodsigt av det. Jag är dock lite tveksam, eftersom det känns som att man 1) lätt hamnar i tjockis i piké-fällan, 2) ingen fattar modreferensen utom modsen själva som bara tycker att man är fejk.

    Förövrigt tycker jag nog att tjockisrutornas värsta plagg är prassliga byxor med dragsko och gigantiska och v-ringade t-shirttunikor (alltid med blom- och lövmönster i svart samt valfri obärbar färg, som konstiga cerise, turkos, bruna eller gröna toner).

    Svara
  • 4. korpulent  |  13 april 2009 kl. 18:04

    Just det, det är nog Fred Perry-pikéerna jag tänkte på – Lonsdale var någon annan typ av indietröja som kändes aktuell back in the day. Måste ändra så att alla fattar att jag är TRUE.

    För övrigt kan jag avslöja att jag i samma tidsperiod hade en PIKÉKLÄNNING, dvs en pikétröja som var längre än genomsnittet (inte mer än att den precis gick ner över röven, dock) och var utställd i kjolen. Jag bar den till gympaskor, hårspännen och noppriga strumpbyxor, och det såg precis så jävligt ut som man föreställer sig. Jag skyller allt på ungdomligt oförstånd.

    Annars, Hiro, håller jag med dig om allt du säger. Gnällinlägg om allt du nämner kommer, jag lovar.

    Svara
  • 5. sof  |  13 april 2009 kl. 20:12

    Jag hade i unga år en vit magkort piké från JC (mina föräldrar trodde inte på marrkeskläder) som bars med en trevlig liten slipover, minikjol och overknees. Dvs jag såg förjävlig ut, ungefär som på 90-talsfesten förra vintern.

    Passar inte pikétröjor generellt bättre på män? Ungefär som att det enbart är kvinnor som kommer undan med att bära linne?

    Svara
  • 6. ullgull  |  13 april 2009 kl. 20:42

    De absolut fulaste tjockisruteplaggen tycker jag är två-i-ettkläderna, typ v-ringad tröja med en skjortkrage innanför, eller en fuskomlotttunika med en bit ”linne” som sticker fram. Inte bara är tjockisar ointresserade av snygga kläder, dom är också helt inkapabla att matcha dem med varann. Bäst vi gör skjorta och tröja i ett! Har sett nu att det har kommit kofta-och-klänning, vad är vitsen?

    Svara
  • 7. korpulent  |  13 april 2009 kl. 20:48

    Ullgull: YES, YES, A THOUSAND TIMES YES. Det har jag också tänkt skriva om, så satans fult! Det blir inlägg nr 2 i tjockisavdelningen greatest hits-kategorin.

    Sofie: Jag tror, som en generell regel, att alla som har bröst gör klokt i att hålla sig ifrån pikétröjan.

    Svara
  • 8. ullgull  |  13 april 2009 kl. 23:15

    jag väntar med spänning på din sågning!

    Svara
  • 9. kristin  |  04 maj 2009 kl. 1:45

    haha, dessutom måste allt tydligen vara blommigt alternativt prydas av minst en tygblomma om det ska va ‘fest’.

    Svara
  • […] 04 maj 2009 Turkost kombinerat med bajsbrunt! […]

    Svara

Kommentera

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Jag återfinns även här

Senaste inläggen

wordpress
visitor

