Double the pleasure, double the fun…eller inte.

23 maj 2009 at 17:33 10 kommentarer

Jag har länge haft en diffus plan om att ha en liten serie om tjockisavdelningens klassiker här i bloggen. Den gängse tolkningen av ordet klassiker är väl något i stil med ”något vars värde är beständigt över tid”, så det är kanske inte helt lyckat i det här fallet där jag snarare använder ordet i betydelsen ”något som var fult redan från början, knappast har blivit snyggare med åren, men som lik förbannat förväntas intressera mig lika mycket nu som 1992”. Dessutom kan det, som i dagens inlägg till exempel, handla om något som tjocka människor av någon outgrundlig anledning förväntas vara förfärligt intresserade av, medan resten av mänskligheten inte är det (vid sammanlagt noll tillfällen har jag varit på H&M med någon av mina smala kompisar och fått uppleva hur hon vänder sig i riktning mot BiB och längtansfullt suckar ”Åh, om de bara hade haft prassliga ärtgröna vindbyxor i trekvartslängd med cargofickor och ett matchande skärp i infärgad säckväv i min storlek!”, för att bara ta ett exempel).

I alla fall. You get the idea. Låt mig därför introducera dagens ”klassiker” med hjälp av lite blandat material från diverse webshoppar:

ells_1127020_M 25-6580_F 09G11EBLK_large16T49DNEU_largeells_1126959_M 16W01EPNK_large

Så, den gemensamma nämnaren här: alla dessa klädesplagg är alltså egentligen två plagg, som har sytts ihop för att ”underlätta” påklädandet för  tjockisen. Linnena/klänningen/skjortan på bilderna är förmodligen inte ens riktiga kläder, utan någon jävla stuvbit som har sytts in under det översta plagget för att skapa en illusion om att det minsann är tjockisen själv som har varit kreativ nog att komma på att man kan ta ett vitt linne under en djup v-ringning som man inte vill att brösten ska hänga ut (eller, för den delen, att det är tjockisen som av någon outgrundlig anledning har ansett det vara en bra idé att kombinera en chockrosa åttiotalstop med ett marinblått/vitt randigt linne). För det är alltså tjocka människor, och ENBART tjocka människor, som förväntas klä sig i de här plaggen – jag har aldrig sett ett så kallat 2-i-1-plagg på någon annan avdelning. Och urvalet ovan är alltså bara ett jävla axplock av vad som finns att köpa i tjockishörnor för tillfället.

Och frågan jag känner att jag måste ställa mig, är, som så många gånger förr, varför? Jag har verkligen försökt, men jag kan verkligen inte se poängen. De enda gissningarna jag kan komma på är följande:

1. Eftersom tjocka människor förväntas sakna smak och intresse för kläder och därför vara oförmögna att klä sig snyggt anser butikerna att de gör oss en tjänst genom att sy ihop plaggen. Självständigt tänkande är ju inget man vill uppmuntra!

2. Tjockisar förväntas ju inte bara sakna smak och intresse för kläder, utan antas överlag också vara allmänt dumma, white trash och sjukskrivna på diffusa grunder alternativt arbetslösa (vi har väl alla läst om arbetsgivares fokus på estetisk kompetens!), och därför anser sig butiker och designers göra oss en stor tjänst  genom att redan i ett inledande skede sy ihop kläderna – och nu slipper man lägga halva socialbidraget på en randig topp att ha under koftan!

3. Om man bara klipper in en liten remsa extratyg vid halsen kan resten av plagget bestå av endast ett lager tyg och inte två, som det annars ger illsion av, och färre lager tyg = SMALARE! Och att verka smalare är ju, som man om inte annat märker på ett flertal plussizebutikers marknadsföring, DET ENDA MÅLET en tjock människa förväntas ha med sina kläder (detta kan även ses som en variant på det gamla temat ”Åhåhå, med hjälp av det här listiga tricket kommer INGEN att märka att jag är tjock!).

Så, är det bara jag som känner att om jag vill ha ett linne under toppen (och faktum är att det vill jag faktiskt ganska ofta, jag tillhör den del av befolkningen som anser att ett vitt ribbat linne har sin berättigade plats i om inte varje outfit, så nästan) så är jag faktiskt fullt kapabel att först ta på mig ett linne och sedan en top? Det funkar ju uppenbarligen för smala människor, så det är fan mer än på tiden att vi får det att fungera för oss också. Med andra ord; bojkotta galenskapen!

Annars:

1. Jag och Anna, min tjockis-in-crime, har beställt kläder från Torrids rea! Vi kan väl alla be en liten gemensam bön om att tullen inte blir alltför horribel.

2. Morgondagens projekt: att sy min egen Monif C Marilyn Convertible Dress (eller åtminstone något vagt liknande). Allvarligt talat, hur svårt kan det vara?

3. Jag har fått ett eget inlägg på bloppisen Bloppis Beyond Sizes! Väldigt snällt och smickrande, trots att jag är rätt full och svettig på ansiktsbilden. Det är kanske, å andra sidan, inte helt icke-representativt…

Nästa inlägg kommer inte att innehålla lika mycket gnäll, jag lovar. Det blir bara hyllande, entusiasm och turning that frown upside-down. Ehrm.

Entry filed under: fult, tjockisrutan greatest hits. Tags: .

Boktipset! Strumpbyxor i juni

10 kommentarer Add your own

  • 1. Lorva  |  25 maj 2009 kl. 9:27

    Haha, så klockrent!

    Svara
  • 2. Elin  |  28 maj 2009 kl. 11:09

    Jag är spänd på att veta hur det gick med Monif C-klänningen! =)

    Svara
  • 3. elin  |  29 maj 2009 kl. 8:47

    Så himla bra skrivet och precis rätt på.

    Svara
  • 4. Mymmeli  |  29 maj 2009 kl. 23:31

    Gud i himlen vad jag skrattade! Precis just så. Lager på lager och ingen märker att du har en mage, om du inte säger något.

    Isåfall kör vi bikini brudar! =D

    Svara
  • 5. Alex  |  03 juni 2009 kl. 16:52

    Haha så jäkla klockrent!
    jag HATAR med hela mitt hjärta den där tyglappen!

    Svara
  • 6. vifsla  |  05 juni 2009 kl. 17:40

    Helt rätt har du. Är det någon på Lindex/hm/kappahl som läst det här?
    Mera gnäll till folket!

    Svara
  • 7. Suntui  |  11 juni 2009 kl. 23:54

    Du skriver sjukt roligt och träffsäkert och jag var tvungen att länka till ditt inlägg om bokrecensionen. Det var det roligaste jag läst på länge. Fortsätt gärna att gnälla, du gör det så bra.

    Svara
  • 8. Camilla  |  16 juli 2009 kl. 9:17

    Ha, ha … Tror jag skrattar ihjäl mig!! Så bra och totalt klockrent!! Utbudet har väl blivit lite bättre men många grejer är helt sorgliga …

    Svara
  • 9. godiva  |  01 december 2009 kl. 1:34

    Fantastisk blogg!!

    Jag har alltid undrat hur det går att tvätta ett mörkt plagg som är ihopsytt med ljus låtsaskrage/linne i urringningen?

    Svara
  • 10. Ida  |  20 december 2009 kl. 23:23

    Ahahaha! Precis så. VEM ‘designar’ för tjockisrutorna??? Harde några konsumentkontakt alls???

    Svara

Kommentera

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Jag återfinns även här

Senaste inläggen

wordpress
visitor

