Samba sambero, my ass

04 oktober 2009 at 20:23 6 kommentarer

Expressens söndagsbilaga (som jag villigt erkänner att jag och mina vänner gärna förkovrar oss i till söndagsbrunchen – min favorit är spalten där en sierska med den så kallade gåvan hjälper folk att hitta saker de har slarvat bort) stoltserar idag inte bara med Paolo Robertos pastafavoriter och reportaget ”Hjälp, jag skäms för min man” utan även med ett modereportage för kurviga (eller tjockiskläder, som vi ju säger i den här bloggen. Let’s call a spade a spade, o.s.v.).  Nu ligger förvisso inga bilder ute på hemsidan, men jag känner att jag faktiskt inte ens behöver se själva kläderna för att fördöma det här projektet – man har nämligen som modell valt Anna Book, som inte bara verkar vara ganska – och nu formulerar jag mig oerhört diplomatiskt – lindrigt begåvad så där i allmänhet, utan som även i just Expressen tidigare i år fällde ett uttalande som till och med lyckades få mig som annars mest brukar skratta åt dum…förlåt, lindrigt begåvade människor, att bli ganska beklämd. Sug på det här citatet:

”Var jag så stor? Då kan man ju förstå de där elaka typerna som sa att jag såg ut som en elefant”

Jag skulle nog faktiskt säga att det finns mycket få saker som får mig mer osugen på att köpa något än att varan marknadsförs, visas upp eller på något annat sätt associeras med folk som glatt gör uttalanden i massmedia  där de förklarar att de anser det vara okej, rimligt och förståeligt att bedöma, objektifiera och förolämpa personer som ser ut som jag gör.  Alltså, inget från expressens söndagsbilaga kommer någonsin att hamna i min garderob (jag ska nog lista ut vilka kläder som varit med i reportaget, I have my wicked ways), och framförallt inte då den där fåniga lilla scarfen på framsidan.

Faktum är att jag tycker att fler borde bojkotta de kläder som marknadsförs av menlösa ”kändismodeller” – blir vi tillräckligt många kanske vi till och med slipper ett halvporrigt modereportage där en spraytannad medverkande i ”Ensam mamma söker” poserar i Kappahlunderkläder under rubriken ”Ensam mamma-[infoga sjuttiotalistnamn här] visar julens små under” lagom till julhandeln i år! Tillsammans är vi starka, flickor. Tillsammans är vi starka.

Entry filed under: människoförakt, snillen spekulerar. Tags: .

Jag uppdaterar i en rasande takt Quote of the day

6 kommentarer Add your own

  • 1. Amanda  |  04 oktober 2009 kl. 20:58

    Så sant så!
    Jag blir ledsen på Anna, jag trodde bättre om henne ändå.

    Svara
  • 2. Anna  |  05 oktober 2009 kl. 0:36

    AMEN.

    Svara
  • 3. thenostalchic  |  07 oktober 2009 kl. 15:57

    Jag förstår inte heller varför Anna Book ska vara med som uppenbarligen inte tyckte/tycker om sig själv och dissar andra och sig själv genom sina uttalanden. Vad tänkte de på när de valde henne som modell. Hrmm..har vi nån tjockis som kan visa upp lite kläder? Jaaa, men Gastric bypass-opererade Anna Book kan ju få vara med, hon är ju så käck och tjock och kanske kan hon vara en inspiration till andra så att de slipper handla tjockiskläder framöver. Baah.

    Svara
  • 4. Vifsla  |  10 oktober 2009 kl. 13:00

    Varför ringer de bara inte mej? Jag vore perfekt som modell. Eller så borde de göra ett STORT modereportage med massor av tjocka tjejer.
    Det skulle inte vara så svårt att få till. Vi tjockisbloggare hade säkert kunnat ställa upp.

    Svara
  • 5. korpulent  |  10 oktober 2009 kl. 21:43

    Vifsla – eller hur?! De borde kontakta ett gäng snygga tjocka brudar med smak, stilkänsla och framförallt, som inte uttalar sig fördömande om andra tjockisar och anser att man förtjänar att (sär-)behandlas sämre pga sin kroppsstorlek. De finns ju därute även om de till skillnad från Anna Book inte kontaktar kvällspressen varje gång de gör en förändring i sitt utseende…man gissar ju att det finns Internettillgång på moderadaktionerna så det kan ju inte vara så jävla knepigt att hitta dem.Sedan utrustas varje tjockis med ett par tusen, får gå ut och handla från butikernas aktuella kollektioner och volia – ett modereportage om tjockiskläder av och med människor som faktiskt känner till och använder tjockiskläder, och som dessutom visar hur man kan anpassa och variera det skrala utbudet efter smak och personlighet. VARSÅGODA PRESSEN, JAG BJUDER PÅ DEN.

    Ett annat alternativ är ju att de skickar ett exemplar av varje nytt plagg direkt till mig, och om något är snyggt lovar jag att tokhylla det så intensivt att det inte passerar någon tjockis obemärkt förbi.

    Svara
  • 6. Jag blickar in i min kristallkula « korpulent  |  26 december 2009 kl. 18:51

    […] sista stycket här och beskåda sedan det här jävla spektaklet.  Then bow before my […]

    Svara

Kommentera

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Jag återfinns även här

Senaste inläggen

wordpress
visitor

