Ta ni er ”lyx” man har råd med och shove it

10 november 2009 at 13:35 14 kommentarer

Jaha, då har man handlat sitt sista plagg (”tre för 100”-trosorna inkluderat) på Lindex, då. Inte på grund av att de inte tillverkar sina plagg i större storlek än 40 (jag hade inte kunnat pressa ner mig i deras L heller), men däremot på grund av det här imbecilla jävla citatet:

”För större storlekar hade vi behövt sy helt andra plagg […] större kvinnor vill gärna ha en annan passform”

Nej, Sofia Brax, här har du det direkt från tjockiskällan: det vill vi faktiskt INTE. Vi vill ha kläder som passar och är tillräckligt stora för oss, ja. Vi vill däremot inte ha en annan design än någon annan. Fett på kroppen innebär inte per definition en annan smak, och att någon överhuvudtaget kommer på idén att köpa en jerseytunika från er fabulösa Generouskollektion beror på inte främst på att den är så väldesignad för våra feta kroppar, utan på att DET ÄR DET ENDA ALTERNATIVET SOM ERBJUDS. Låt vilken vettig tjock kvinna som helst välja mellan en stormönstrad jerseytunika i sin storlek och en klänning som exempelvis den svarta på den översta bilden i Aftonbladetartikeln i sin storlek, och jag garanterar dig att jerseytunikan inte ens är i närheten av att gå segrande ur striden.

FFS.

Nu ska jag med all hast gå över till ”Köp dina tjockiskläder här” och radera allt jag skrivit om Lindex utbud. För alltså, nej, gör inte det. Köp inte era tjockiskläder där.

Entry filed under: människoförakt. Tags: .

Inte så att jag vill vara något slags olyckskorp, men… Grattis, H&M…

14 kommentarer Add your own

  • 1. Anna  |  10 november 2009 kl. 14:35

    Underbart! Jag kunde inte ha sagt det bättre själv! Jag har mailat dem.

    /Anna (från Kurvigheter-forumet)

    Svara
  • 2. Lina  |  10 november 2009 kl. 14:58

    Nej, jag ska inte. Lovar! I’ll tell you that.

    Svara
  • 3. Emmie  |  10 november 2009 kl. 15:10

    Åh fy fan. Lindex kan köra upp sina kläder där solen inte skiner.

    Svara
  • 4. Elin  |  10 november 2009 kl. 15:20

    Men det är ju helt jävla sanslöst!
    Vilka… Idéer folk har om tjockisar! Vem fan passar i en tunika modell fyrkantig och rak med tillhörande blaffigt mönster? Det gör ju inte ens smala människor, så varför tjockisar? Jag blir så trött.

    No more Lindex. ;(

    Svara
  • 5. snarky  |  10 november 2009 kl. 15:32

    ju fetare desto sämre klädsmak, det trodde jag alla visste? är man riktigt tjock är man direkt ointresserad av mode. det är ju vetenskapligt bevisat…eller…vänta nu…!? är vi med extra hull på kroppen faktiskt MÄNNISKOR också?

    Svara
  • 6. Lisa  |  10 november 2009 kl. 16:37

    You go! Bilden på braxen bara bekräftar vilka fula fiskar de är😉

    Svara
  • 7. Elin  |  10 november 2009 kl. 16:59

    Ja Lindex har så att säga skitit i det blå skåpet. Jag är normalviktig men innerligt jävla skittrött på den ständiga diskrimineringen av överviktiga. Jag var tjock en gång i tiden (94 kg till 161 cm) och jag har vandrat runt på tjockisavdelningarna och vet vad det handlar om. Att jag på den tiden var tonåring gjorde att det sved ännu mer att behöva köpa illasittande kavajer i konstigt tyg för att det var den enda som passade.

    Jag tänker hur som helst inte sticka in näsan på Lindex igen på mycket lång tid.

    Svara
  • 8. Vifsla  |  10 november 2009 kl. 21:43

    Jag har mailat och jag var inte trevlig. Nu har jag bojkottat Lindex. Dessutom finns det sköna trosor på Underverket i Mora, två par för 109 kr. Strl XL.

    Svara
  • 9. Anna  |  10 november 2009 kl. 22:54

    WORD!
    Jag har också mailat dem, gör det du också, du är ju så underbart rapp i käften!🙂

    Svara
  • 10. Jenny  |  11 november 2009 kl. 11:06

    Jag blir så jävla förbannad! Glöm att jag tänker handla därifrån något mer, och facebbok-gruppen har jag redan gått med i. Nej, usch!

    Svara
  • 11. m  |  14 november 2009 kl. 14:10

    ”Annan passform” innebär tydligen INGEN jävla passform överhuvudtaget. Jo, man tackar…

    Svara
  • 12. Vedertagen sanning eller strategi? «  |  15 november 2009 kl. 10:43

    […] tjockisarna och acceptera utbudet. Men jag tror varken L-kvinnor, kvinnor med större boobs eller kvinnor med större storlekar faktiskt vill […]

    Svara
  • 13. Nadia  |  22 november 2009 kl. 22:58

    Sofia menar ju att man måste lägga om mönstret på plagget för att mulligare personer har andra proportioner på kroppen, inte att dom skulle behöva designa nya plagg.

    Svara
  • 14. Lina  |  25 november 2009 kl. 12:00

    Nadia: För det första tycker jag att man gör det onödigt lätt för sig om man antar att alla tjocka (och inte bara de, utan dessutom alla som har över strlk M, strlk L ju också var inräknat i uttalandet) har en annorlunda kroppsform med samma avvikande proportioner – det finns ju lika många kroppsformer som det finns tjockisar. Dessutom har ju senare överslätande uttalanden från Braxen betonat hur avslappnad och rymlig one size fits all-passform plaggen i den här kollektionen har, så man kan tycka att det inte borde vara så enormt svårt att sy upp den i några storlekar större om man nu hade haft lust med det, utan att spendera timmar med mönsterritning.

    Detta åsido – det är möjligt att hon pratade om mönsterskärning, men vad hon SA är icke desto mindre att vi som har större storlek än M ”vill ha en helt annan design” och det vidhåller jag är bullshit. Jag hade inte brytt mig om det hela om det inte var så att hennes brighta uttalande inte avspeglade sig i hur designen på plusavdelningen ser ut, men det gör det ju dessvärre – kläderna där har ”en helt annan design”, och den är fulare.

    Svara

Kommentera

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Jag återfinns även här

Senaste inläggen

wordpress
visitor

