Jag ser en klänning, planerar kläder för en hel årstid

16 mars 2010 at 14:43 5 kommentarer

Precis som många andra tillknäppta svennar grips jag varje sommar av en plötslig lust att klä mig som en hippie. Med åren har jag lärt mig att sluta kämpa emot dessa lustar, och istället ge efter –  om än något selektivt. Mina principer ser ut ungefär så här: tunna fladdrande tyger, sandaler och fantasifulla flätor i håret – OK. Brett skärp på höften, turkosa eller (brr) korallfärgade BiB-tunikor med broderier och turbanliknande hårband som är så brett att det lätt hade kunnat förväxlas med en halsduk, tillverkad av något slags hampa med högst misstänksam doft, ojämnt infärgat i lila och inhandlat av en nerrökt hippie i Camden – inte OK (jag vill gärna ta de här tillfället i akt och förneka att jag någonsin ägt något av det som räknades upp i den senare kategorin. Ehrm).

I alla fall, i år hade jag tänkt att step up my game. Ta hippien till nästa nivå, om man vill uttrycka sig så. Mindre flower power, mer poolside. Mindre hembatik med Nitor textilfärg, lite mer…värdigt. Ni förstår. Risken är att jag inte når ända fram utan hamnar mer på nivån ”medelålders svensk kvinna som åker på retreatresa till Afrika med hemliga förhoppningar om att ragga upp en 19-årig gambier”, men skulle det bli så illa har jag i alla fall försökt. Det här ska – återigen – bli hippiens sommar, men utan krimskrams och tingeltangel och med åtminstone ett visst mått av klass. Och jag har tänkt att det är den här fantastiska klänningen som ska ta mig till mitt mål:

 

A-MA-ZING. Som så ofta förr får jag en känsla av att det bara är jag som tycker så, men jag står fast vid min åsikt. Jag ser för mitt inre öga hur jag kommer att skrida fram i den, trots luftfuktighet, värme och min icke-luftkonditionerade arbetsplats. Det kommer att bli så bra.

Entry filed under: den korpulenta önskelistan, fint. Tags: .

Fler tjockisar sluter upp! All apologies

5 kommentarer Add your own

  • 1. medii  |  16 mars 2010 kl. 17:47

    jag älskar den klänningen. om jag har råd så kommer jag att köpa den. men vi får se… och den kommer se helt underbar ut på dig.

    Svara
  • 2. Anna  |  20 mars 2010 kl. 14:23

    Jag tror du kommer se helt smashing ut i den!
    Men det där med hippie alltså, det är svårt! Man ser framför sig typ Jane Birkin på någon glassig strand i mitten av 70-talet, men i affärerna finns bara kläder i stil med kanelbrun russinpensionär på Gran Canaria. Inte ok..

    Svara
  • 3. Anna  |  20 mars 2010 kl. 14:34

    Btw, ang. rubriken så måste jag också verkligen instämma. I mitt huvud verkar det helt logiskt att köpa en helt ny garderob baserad på ett enda plagg som jag förälskar mig i..

    Svara
  • 4. anna  |  21 mars 2010 kl. 12:35

    Den var snygg
    70-talsinspirerad och ser bekväm ut!

    Svara
  • 5. ullis  |  07 april 2010 kl. 22:06

    Hahaha! jag känner verkligen igen mig i dina tankar. Har också en exakt bild i huvudet på hur jag vill se ut i sommar. Tyvärr stämmer det inte överens med det jag ser i provrummet när jag provar mina drömoutfits. Väldigt konstigt! Gillar din blogg och kommer att följa den.

    Svara

Kommentera

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Jag återfinns även här

Senaste inläggen

wordpress
visitor

