Well, well…

13 juli 2010 at 4:12 18 kommentarer

Alltså, från början tänkte jag att jag skulle ta en liten bloggpaus eftersom mitt liv var spinning out of control en aning, men med tanke på hur länge den här pausen har varat nu så håller ju inte riktigt det argumentet. Det är snarare så att när det där spinnandet väl upphörde så hade jag helt enkelt svårt att uppbåda någon vidare inspiration. Jag tänkte skriva om hur trött jag är på likriktningen på alla tjockisklädsidor på nätet (nej, det är inget FEL med att ha ett brett skärp under brösten och en färgglad kofta för alla tillfällen per se, men det är kanske inte heller så inspirerande), men sedan kom jag på mig själv med att inte direkt vara så jävla nyskapande själv, så det fick jag ju snabbt lägga ner. Sedan tänkte jag skriva om att jag faktiskt hittat ett snyggt broderat linne på H&Ms tjockisavdelning – men det ligger fortfarande orört i garderoben 2 månader efter inköpet, så det var ju inte så mycket att hetsa upp sig för trots allt. På tjockisklädforumet Kurvigheter ryktas det för övrigt att H&M håller på att göra en uppryckning av sina tjockiskläder,och att det till och med ska finnas snygga kläder i BiB-hörnan redan nu. Finns det verkligen existerande snygga H&M-tjockiskläder kan de dock knappast ha nått till Malmö ännu, för här är det fortsatt härligt turkosa och bajsbruna toner som dominerar den illa upplysta BiB-hörnan (såhär på sommaren blandas de dessutom upp med världens minst smickrande nyans korallrosa). Jag ser dock fram emot att följa utvecklingen! The only way is up, som det ju brukar heta.

Sedan tänkte jag skriva om hur sur jag är för att Lindex minskar storlekarna på sin plusavdelning – jag menar, har ni nu gjort er besväret med att skapa en tjockisavdelning (för tjockisar ”hade vi behövt sy helt andra plagg”, som ni kanske minns), varför bara låta kläderna gå upp till 52 (ja, det existerar faktiskt människor som drar större storlek än så också *gasp*) men inkludera en 46:a,  som faktiskt redan ingår i de ”ordinarie” storlekarna? Men, även om jag fortfarande tycker att det är jävligt dumt, så vet jag inte om jag vill skriva något alls om Lindex – främst på grund av att de i sin tjockishöstkollektion har valt att inkludera ett par kamouflagetights, vilket gör att jag nog tror att det är bäst att vi håller oss på ett behörigt avstånd från varandra under ytterligare en tid, Lindex och jag. Ett par kamouflagetights, I shit you not (och låt mig här inflika att jag inte alls har något emot militära influenser av princip – den här pretty awesome capen är på väg hem till mig i denna stund, till exempel – men kamouflagetights, verkligen?). Dessutom har de även en klänning i en i övrigt ganska söt och enkel modell, som de valt att sy upp i – you guessed it – kamouflagetyg. Ärligt talat, jag VÄGRAR att tro att det finns en enda tjockis där ute som, om den klänningen hade varit enfärgad, randig, rutig, blommig eller prickig, hade hängt tillbaka den på Lindexgalgen med argumentet ”ja, den var ju fin, men DET VAR JU HIMLA SYND ATT DEN INTE VAR KAMOUFLAGEMÖNSTRAD, då hade det minsann blivit ett köp!”. Jag vägrar tro det, på riktigt. Den människan existerar inte.

Ett annat tänkbart blogguppslag var hur jag hittat en baddräkt som sitter bra över, rymmer och lyfter brösten för första gången på de cirka 20 år som jag har levt med nämnda bröst i någon shape or form. Aldrig mer ett saggigt litet linne på insidan som ska ge ”extra stöd” men misslyckas fullständigt med detta, aldrig mer svettiga och tillplattade bewbs, aldrig mer ett halvt bröst i varje armhåla, och jag kommer inte att sakna det (här är den om någon annan är intresserad, den finns även som tankini och det är inte ljug att den passar en F-G-kupa). Eller kanske ett rant om hur värdelös rean är om man är tjock? Det där med att ”vänta och se om det kommer på rean” är liksom inte ett alternativ, hittar man någon gång något snyggt i tjockishörnan gäller det undantagslöst att vara jävligt snabb och passa på direkt. Detsamma om man är lite tveksam över ett plagg, eller om man tycker att något är snyggt men kanske lite väl dyrt – det är bara att slå till och känna tacksamhet över att det faktiskt åtminstone fanns något att köpa som man kunde tänka sig att ha på sig den här gången. Dessutom har plaggen som reas ut ofta hängt med så länge att man har sett och ratat dem vid 20 tillfällen redan när de reas, och ville man verkligenitne ha dem när de kostade 399 vill man ju knappast ha dem när de kostar 199 heller. Helt värdelöst med andra ord, varje gång det är rea hoppas jag bara att det ska vara över snabbt så att det kan komma lite nyheter (och bland dem kanske lite design, nytänkade, individualitet, modegrad, stil och allmän snygghet? Hoppet är det sista som överger människan!). Men, såklart, även dessa tankar fick läggas åt sidan när jag var på Monki idag och hittade en jättefin tunn top (jag tvekar inför att använda ordet ”blus”, även om det nog i sanningens namn är det det handlar om) som jag lät hade betalat 369 för i fullpris men som var nersatt till 82 kronor. Numera älskar jag rea, om än tillfälligt.

Men i alla fall, det som till slut fick mig att slå mig ner och skriva ett inlägg var, tro det eller ej, ett mer positivt blogguppslag. Jag såg nämligen bilden här nedan på bloggen för det fantastiska initivativet YFF Blogger Conference, där några av de största och bästa plussizebloggarna bjudits in till New York för att previewa höstkollektioner från olika pluskollektioner och shoppas loss på Re/Dress, bland annat (jag försöker att inte vara avundsjuk och tänka på att översatt till svenska hade det här fömodligen varit att få hemskickat en gratistunika från Kapp-Ahl XLNT och då är det ju ändå kanske bättre att inte få några gratisgrejer alls, men jag lyckas inte riktigt. Avundsjukan är på inget sätt uppblandad med missunnande, dock). I alla fall, DET DÄR ÄR JU MIN VINTERJACKA (den gråa, till höger)! Kanske jag inte heller är helt avogt inställd till den leopardmönstrade, om jag känner mig lite vågad (om inte annat räknar jag kallt med att min vän Anna köper den, eftersom hon pratade om en leopardjacka i fjor och det faktiakt i princip är samma sak som att avlägga ett löfte). I vilket fall som helst, FABULOUS. Det gäller även resten av YFF Blogger Conference-tumblrn som förtjänar att bläddras igenom av alla eftersom den innehåller sida upp och sida ner med snygga plusbrudar med individuella smaker och stilar. Mer sånt, kthnx.

(Pic borrowed from YFF Blogger Conference)

…och förresten, till den tappra lilla skara som tittat in här regelbundet trots att aktiviteten varit helt icke-existerande från min sida, tack så mycket!

Entry filed under: butiker, fint, fult, heta tjockisar. Tags: .

Heads-up Fabulously Curvy och Tjallamalla

18 kommentarer Add your own

  • 1. Anna  |  13 juli 2010 kl. 14:44

    Jag såg också kamouflagetightsen och dog en smula. Kamouflage kanske är det nya strassmönstrade?

    Svara
  • 2. Anna  |  14 juli 2010 kl. 19:58

    Men vi gillar ju dig!🙂 Det är ju inte för intet som jag kikar in här med jämna mellanrum, det är för att du är så jäkla snygg och rolig och jag hoppas varje gång att du ska ha skrivit något nytt.

    Svara
  • 3. Amanda K  |  14 juli 2010 kl. 20:21

    Jag såg dig i stan och dog. Du såg så glad ut och jag blev så glad! Men mesen i mig klättrade ut och jag vågade inte komma fram, bara beundra dig på avstånd. Snygg är du!

    Svara
  • 4. Ida  |  14 juli 2010 kl. 22:03

    Jag har också längtat efter nytt inlägg. Känner också fat girl-ilskan blomma upp över sommarkläder, ska det var så SVÅRT? Ska jag behöva starta ett märke själv??? Jag kan ju inte sy…eller designa. Men jag vet vilka kläder jag skulle vilja ha. Och de är varken kammomönstrade eller strassbemända. Ack, kanske får man planera in shoppingresor till ett civiliserat tjockisutbud (Us/UK) två gånger om året hädanefter….

    Skriv loss mer, låt ilskan flöda vettja!

    Svara
  • 5. Britta  |  15 juli 2010 kl. 1:52

    Jag dog lite när jag följde med min mamma på en HM här i Stockholm och hittade en svart klänning i den där lite 60-talsaktiga skärningen som HM brukar ha på sina klänningar (i storlekar jag aldrig kommer i). Den satt som ett smäck och jag hade aldrig trott att den kommit från tjockisavdelningen om jag inte personligen plockat den från galgen. Än så länge ett undantag, men jag lever på hoppet!

    Svara
  • 6. Anna (ja, jag får väl fan byta namn snart va)  |  16 juli 2010 kl. 21:47

    Men alltså, senast jag gick in på HMs tjockisavdelning så såg jag inte mindre än TVÅ helt okej plagg. Okej, det ena hade fula asymmetriska skärningen längst ner, men i övrigt var den helt okej, och i en perfekt smutsrosa (det var ett linne). Det andra plagget kan jag i all min upphetsning inte ens komma ihåg vad det var, men jag minns att jag tänkte ÅH GUD HÄR FINNS NÅGOT SOM NÄSTAN SER NORMALT UT. Inte tillräckligt fint för att jag skulle vilja köpa det, men inte så fult att jag hellre går naken än har på mig det (vilket är ett rejält steg upp om man har i beaktande vad som brukar finnas på HMs förbannade tjockisavdelning).

    För övrigt såg jag en figursydd, svart klänning där för några månader sedan, i helt normal modell, men inte fan passade den mig! Har fett på fel ställen tydligen.

    Det här året ska förresten bli mitt leopardjackeår. Det måste det bli.

    Svara
  • 7. Lina  |  17 juli 2010 kl. 2:21

    Som vanligt är alla så snälla! Jag har saknat alla som kommenterar här, det är så skönt att veta att det faktiskt finns folk som åtminstone ibland tycker som jag (eller i alla fall, som är villiga att lyssna när jag gnäller).

    Gick tillbaka till HMs tjockisavdelning idag och jo, kanske var färgskalan inte fullt lika frånstötande som vanligt. När jag tänker efter kanske detta förtjänar ett helt eget inlägg? Coming up…

    Amanda, tack för komplimangen, men eftersom jag är dålig på att ta emot sådana är jag ändå lite skeptisk till om det verkligen var mig du såg…jag brukar ju alltid se så jävla sur ut? Och särskilt snygg har jag verkligen inte heller känt mig på sistone…kom fram nästa gång! Om det är jag så lovar jag att jag är trevlig, surheten är bara skin deep.

    Ida, jag känner LIKADANT. Precis. Tack gud för internetshoppig från utlandet, utan det vet jag inte vad jag skulle ta på mig.

    För övrigt anser jag fortfarande att kammotightsen måste dö. Och SJÄLVKLART ska det här bli leopardjackeåret.

    Svara
  • 8. Vifsla  |  17 juli 2010 kl. 23:48

    Åhh som jag väntat på dej. Jag har stirrat på den där segelbåtsklänningen jag vet inte hur länge.

    Svara
  • 9. Ida  |  19 juli 2010 kl. 14:39

    Hah, den svarta klänningen i sextiotalsmodell från BIB har jag också köpt. Den är kanonsnygg. Men hur sorgligt är det att man vet direkt vilken det är eftersom utbudet är så litet?

    Var det i den här tråden dets tod att det skulle hända grejer på BIB snart, lite nytänk och så? Hoppas, hoppas…

    Svara
  • 10. hanna  |  21 juli 2010 kl. 17:12

    😀😀😀😀 du är tillbaka!!!!!

    Svara
  • 11. Karin  |  22 juli 2010 kl. 12:28

    Så jag har längtar efter dig…har tittat in då och då och bara väntat på nya inlägg!! Heje heja! äntligen är du tillbaka!

    Svara
  • 12. fruhatt  |  26 juli 2010 kl. 21:18

    Jag hittade din blogg i dag . Du skriver så bra !Och så är du sanslöst rolig🙂

    Svara
  • 13. thenostalchic  |  29 juli 2010 kl. 12:16

    Jag har också sett den klänningen och kollade två gånger på lappen för att jag trodde den tillhörde mama-avdelningen eller nån annan avdelning. Nu passar inte just den modellen på mig, men den gör det på andra och bara det är ju chockerande, och riktigt sorgligt för att man blir förvånad och verkligen inte förstår att klänningen kommer från BiB, Det säger ju allt,

    Glad att du är tillbaka, jag får alltid en riktigt gott skratt av din blogg och ditt sätt att skriva.

    Svara
  • 14. Lina  |  30 juli 2010 kl. 12:43

    Jag är helt bummed över att ha missat den här klänningen som jag känner börjar bli smått mytomspunnen. Trodde aldrig att jag skulle säga det här, men det är kanske dags att hålla lite bättre koll på BiB?

    Svara
  • 15. Ida  |  30 juli 2010 kl. 14:47

    Kan du inte starta en frågelåda? Att man kan ställa allmänna fatshionistafrågor där? Jag saknar ett sånt forum. Så kan vi göra OOTD-visningar och sånt. Eller är det för meckigt? Äh jag är bara lat och orkar inte göra en egen blogg. Jag lägger allt krut på FB.

    Svara
  • 16. Charlie  |  01 augusti 2010 kl. 23:40

    För en gångs skull hittar jag EN sak som jag är oenig med dig om:
    jag gillar faktiskt den grönmönstrade klänningen från Lindex. Jag har däremot faktiskt inte tänkt på den som kamouflagemönstrad, snarare… rörigt grön. Detta kommer, ska tilläggas, från en individ som annars avskyr de flesta mönster utom randigt. Jag är lite ledsen att jag inte köpte den där klänningen medan den fanns i butik. Den passade ju faktiskt perfekt…

    Svara
  • 17. Lina  |  02 augusti 2010 kl. 22:07

    Klänningen var ju inte fullt lika kamouflagig som tightsen (och därför inte heller lika ful), men ändå…det känns som att ”rörigt grön” är ett jävligt knepigt mönster att ge sig på som designer, steget är inte alltid långt från något som ser lite abstrakt naturnära ut till något som bäst lämpar sig på paintballbanan. Förstår inte varför de inte gör en massa klänningar i den modellen dock, tror att tjockisarna hade stått på kö efter dem.

    Svara
  • 18. Lina  |  02 augusti 2010 kl. 22:10

    …men om du är sugen på klänningen såg jag nu att den fortfarande finns kvar i deras webshop🙂

    Svara

Kommentera

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Jag återfinns även här

Senaste inläggen

wordpress
visitor

