Världens sämsta byxor

20 augusti 2010 at 0:26 15 kommentarer

Jag är som ni kanske har märkt inte alltid världens mest effektiva person, men nu börjar jag på allvar känna att det har gått alldeles för lång tid sedan det senaste inlägget på temat ”Tjckishörnan greatest hits”. Det är ju ingen direkt brist på fula plagg som återkommer år efter år, så inspirationen till inlägg på temat är egentligen inte någon bristvara, men oftast orkar jag knappt ens bli upprörd över skiten utan bara lite bedrövad. Idag aktualiserades dock mitt hat på ett ganska konkret sätt och därför tänkte jag att vi, trots att säsongen börjar ta slut för i år, skulle prata lite om FETTOLINNEBYXAN.

Fettolinnebyxan har haft en självklar plats i tjockishörnan så länge jag kan minnas. Framåt vårkanten dyker de, fullkomligt undantagslöst, upp bland andra tjockissommarklassiker som tunikan med en missplacerad dragsko på höften och ”den tunnstickade, svala sommarkoftan” (för som tjock skulle man ju aldrig visa upp sina armar på sommaren, för det ser ju betydligt mindre ansträngt och/eller svettigt ut att gå omkring i en jävla kofta när temperaturen står på 30+. Ingen kan ju heller lista ut att den tjocka bruden eventuellt skulle kunna ha armar som är lika tjocka som resten av hennes kropp om hon bara tar en kofta på sig, LISTIGT LISTIGT).

I alla fall, fettolinnebyxan känns igen på den rymliga modellen och dragskon i midjan (vilken väl aldrig har varit ett bra sätt att hålla på byxor på plats?), men framförallt på att den är sydd i ett tunt, sladdrigt linnetyg av den typ som antar en mycket märklig passform med hängiga partier både här och där efter en stunds användning. Linnetyget ska tydligen vara ”svalt och skönt” att bära under sommaren, vilket gör att tjockisen som väljer linnebyxan får chansen att täcka även sina ben i högsommarvärmen, enligt samma princip som i exemplet med ”sommarkoftan” (”om jag bara tar tillräckligt mycket kläder på mig kommer ingen att kunna aaaaaana att jag är tjock!”) och det är ofta färgat antingen i klassiska tjockisfärger som beige och bajsbrunt (tänkt att kombineras med något raffigt i turkost, gissar jag), eller i ”härliga sommarfärger” typ korallrosa eller vitt. Fettolinnebyxan kan tyckas ganska harmlös – den är ju åtminstone inte paljettprydd – och min avsmak inför den beror nog egentligen mest på att den finns i tjockishörnan år ut och jävla år in, och inte på att den är exceptionellt ful (den är bara, tja, rättså ful). Och, som så ofta förr när det gäller tjockisrutans klassiker, frågar man sig först och främst – VEM KÖPER SKITEN? Vem går in på H&M och tänker ”åh så trevligt, en korallrosa linnebyxa!”? Så länge de människorna finns där ute kommer jag aldrig att våga hoppas på en förbättring för utbudet i tjockisrutan.

Å andra sidan, frågan ”vem fan köper skiten?” skulle i och för sig också kunna besvaras med ”jag själv”. Jag köpte nämligen tidigare i somras ett par shorts från Evans, i tron om att de skulle vara sydda i ett rejält, vanligt, svart tyg. Jag blev, med andra ord, inte överlycklig när jag packade upp paketet och insåg att shortsen var gjorda av det fruktade linnematerialet, och stuffade muttrande in dem längst bak i garderoben. Men sedan drabbades jag av vissa klädproblem med tillhörande stressångest i morse (jag har inte tvättat på tre veckor, jag är en fantastiskt vuxen och ansvarsfull människa) och beslutade mig för att försöka att MAKE IT WORK med de där shortsen. Jag drog på dem över ett par tunna strumpbyxor, rullade upp benen på dem och fäste det sladdriga tyget med säkerhetsnålar, kombinerade med jeansskjorta och tyggympaskor och kände mig, faktiskt, rätt nöjd. Och det gjorde jag i säkert två timmar till, fram tills att jag glatt skyndar mig upp för en trappa på jobbet OCH DE JÄVLA SHORTSEN SPRICKER I RÖVEN. Längs med sömmen. EN BRA BIT. Och plötsligt påmindes jag om ännu en anledning att hata denna sataniska byxtyp – det tunna jävla tyget håller inte. För någonting. Till exempel för att RÖRA PÅ SIG (ja, nu vet ju alla att tjocka människor är lata parasiter på samhällskroppen som sitter hemma och lyfter bidrag och kostar de  smala och därför mer värdiga medborgarna pengar i form av sina fullkomligt gigantiska sjukhuskostnader, alternativt så dumma att de aldrig skaffat sig en utbildning och därför inte heller har något jobb och dessutom vill ju ingen anställa ett fetto överhuvudtaget, det har man ju läst, men ändå). Så, för att göra en lång historia kort kan jag sammanfatta med: 1. Om någon som läser detta mot förmodan besökte mitt jobb idag, så kan er bibliotekaries stela leende och maniska dragande baktill på den tack och lov ganska långa jeansskjortan förklaras med att ni så att säga kom lite närmre varandra än vanligt under referenssamtalet och 2. JAG HATAR FULA JÄVLA FETTOLINNEBYXOR. Kan vi få slippa fanstyget till nästa sommar kanske? Kom igen tjockishörnorna, you can do it!

Fula fettolinnebyxor från Ellos. Må de brinna.

Entry filed under: Okategoriserade. Tags: .

Bara ett kort konstaterande Min karriär som trendorakel bara fortsätter

15 kommentarer Add your own

  • 1. fruhatt  |  20 augusti 2010 kl. 4:20

    Tack för nattens gapskratt !🙂

    Svara
  • 2. Lisa  |  20 augusti 2010 kl. 8:59

    Åh, Lina. Världens sämsta byxor till trots, du är bäst. Fortsätt skriv! Underhållande även för oss lyckosamma i storlek 40.

    Svara
  • 3. hanna  |  20 augusti 2010 kl. 17:17

    varför är det alltid så jävla störda material i tjockishörnan? om det hade varit bättre material hade jag inte haft något emot att betala 100 spänn mer för en (snygg) tunika än vad man får göra på den NORMAAALAAAAA avdelningen. men så fort man hittar något snyggt så är det i något jävla låtsasmaterial från helvetet. som klänger sig fast vid varenda valk man har. FATTAR INTE!

    Svara
  • 4. Lulu  |  20 augusti 2010 kl. 18:14

    😀😀😀

    Svara
    • 5. Anna  |  21 augusti 2010 kl. 11:41

      🙂 Min kollega som är 55+ tycker att de är SÅÅÅ praktiska och köper flera par varje år. Sedan spricker de med jämna mellanrum under sommaren.

      Svara
  • 6. Ida  |  21 augusti 2010 kl. 12:43

    Heh. Jag äger flera par. Använder ALDRIG ety de är så slafsigt hopplösa. Mera, mera!

    Svara
  • 7. Vifsla  |  21 augusti 2010 kl. 22:34

    Jag har nu på mej en städrock i rödbrunt, grönt och vitt. Jag undrar hur lång tid det tar innan de kommer in på H&Ms fetavdelning. Mycket fetpraktiskt. Den döljer allt, har korta ärmar så flubbret på överarmarna inte märks och är så pass lång att knappt nån ska få syn på mina rejält tilltagna lår.
    Dock är den väldigt skön att städa i. 🙂

    Svara
  • 8. thenostalchic  |  22 augusti 2010 kl. 18:06

    Jag tror jag ägt ett par för cirka 100 år sedan, minns att de var riktigt dåliga och gick sönder extremt snabbt. Verkligen perfekt material ör tjockisar som brukar skava lår, så hållbarheten för ett sådant plagg kan inte vara många svettiga dagar.

    du skriver alltid otroligt underhållande, älskar din blogg!

    Svara
  • 9. thefatandfurious  |  22 augusti 2010 kl. 18:51

    on spot! tänker typ varje vår att ”ja de kanske är svala och sköna” men lyckas sansa mig och inse att de är skitfula och obekväma. och tycker alltid att linnetyg har en tendens att vara lite stickigt, inte heller skönt. en annan klassisk tjockisbyxa är ju cargobyxan! typ omöjligt att hitta cargobyxor i det vanliga sortimentet, men på tjockisavdelningen verkar det alltid finnas en eller flera modeller att välja och vraka mellan. suck.

    Svara
  • 10. Julia  |  24 augusti 2010 kl. 21:53

    Hahahaha JA.

    Och jag köper dem varje år för att jag är varm och missnöjd.

    Svara
  • 11. Karin  |  25 augusti 2010 kl. 15:05

    ÅÅÅ HAHAHAHA!
    jag köpte ett par dylika braller på åhlens fettoavdelning för ett par år sedan. det var nåt sorts grövre linnematerial vill jag minnas. efter några dagars användande hade tyget liksom BRUNNIT UPP av friktionen på insidan låren. visst, det händer när man har tjocka lår, men FAN INTE PÅ ETT PAR TRE DAGAR! jag tänkte att det här kan bli förnedrande men jag ska ha mina pengar tillbaka. gick till åhlens och ba ”eeeh, ursäkta mig men det var inte så bra kvalitet på dom här brallerna, jag vill ha mina pengar tillbaka.” kassörskan ba ”asså, det ser ut som du RIVIT sönder dom!” jag ba ”va? äre MITT fel att ni gör skit som inte håller?” då muttrade hon lite och så fick jag pengarna tillbaka.
    jag tänker att det alltid är ofeta personer som formger dessa fettoplagg och att dom skiter i det där med testgrupper, marknadsundersökninger etc. dom bara blundar för fakta och tänker att det är bara gamla tanter som e tjocka.
    men vad gäller hm och bib så fattar jag fan inte, tanten som e chefsdesigner för hm är ju själv fet!

    Svara
  • 12. Malin  |  28 augusti 2010 kl. 16:44

    Till linnebyxans försvar måste jag säga att i rätt sammanhang och med rätt kläder till är de kanonsköna. Men jag skiter i att de blir skrynkliga eftersom jag är en rätt skrynklig människa.

    Men linne i byxor är att mycket opraktiskt material hur smal och låroskavig man än är för linne som material tål inte att nötas mot sig själv s a s. Köpte ett par asdyra (1250 kr – jag var desperat) mycket roligt skurna linnebyxor för några år sen. De höll sammanlagt för 20 användningar. Jag bråkade som sjutton med tillverkaren men fick givetvis inte rätt (men en tröstschal på posten). Sen har jag på andra håll fått reda på linnes dåliga slitstyrka. De roligt skurna brallorna ligger för sprättning för vilken dag som helst tänker jag sy nya likadana. Kanske i
    linne🙂 för om jag syr dem själv kan jag förstärka så att de håller bättre.

    Cargobyxan borde försvinna i samma svarta hål som nitar och gräsliga tanttryck på t-shirtar. I samma svarta hål borde de flesta plaggen på de flesta tjockisavdelningarna stoppas. Och ja, absolut alla plagg med dragsko på höften – tror de man är idiot???

    Svara
  • 13. Pauline  |  05 september 2010 kl. 3:00

    Haha! Fantastiskt inlägg!
    Jag har faktiskt 2 par linnebrallor. Ett par från H&M som höll i två somrar – MYCKET sparsamt använda (eftersom jag inte ville att de skulle skavas sönder). Hur är logiken där då? Jag köper ett par byxor som jag sedan inte använder så ofta för att de inte ska gå sönder? Anyway, nu är de sönder iaf, sönderskavda mellan låren.
    Nu har jag ett par nya (från CASSELS!!) som jag inte börjat använda.

    Jag tycker ändå att ett par snygga linnebyxor med riktig linning (hata dragsko) är perfekta på sommaren i sammanhang där man vill vara lite mer klädd än ett par shorts. Jeans kanske känns för varmt och man är trött på kjol. Då brukar jag ha linnebralls, fast ja, inte den sortens som du skriver om.

    MEN. Cargobrallan. Den hör absolut hemma i modets svarta hål. Tillsammans med samtliga plagg med dragsko.

    Svara
  • 14. sarixa  |  06 september 2010 kl. 23:18

    Hej alla glada ägare till fettolinnebyxor eller dito praktiska sportbyxor (ni vet i det där härliga materialet som är nästan lite prassligt)! Vill bara uppmana er att GÅ TILLBAKA till affären när byxorna skaver sönder mellan låren – konsumentköplagen säger att saker man köper skall hålla längre än sex månader, om inte så är det upp till affären att BEVISA att vi använt dem på fel sätt. Och så länge man kommer i plagget i fråga så är det ju faktiskt fråga om normal användning. Om alla som råkar ut för plagg som helt enkelt är sydda i fel material skulle lämna tillbaka dem till affären (även om de spricker efter 5½ månad) så kommer de ju till slut att fatta att de måste tillverka brallsen i ett annat material. Egentligen gäller lagen i två år, men då är det upp till oss som konsumenter att bevisa att vi använt saken på rätt sätt (efter 6 mån dvs). Gäller även annat! Mina behåbyglar tex går ju ofelbart sönder efter några månaders användning…

    http://www.sarixa.wordpress.com

    Svara
    • 15. sarixa  |  06 september 2010 kl. 23:19

      Cargobyxa heter den naturligtvis, den där i det härliga materialet jag beskriver ovan…

      Svara

Kommentera

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Jag återfinns även här

Senaste inläggen

wordpress
visitor

