Style369

30 september 2010 at 12:29 1 kommentar

Jag skrev inte om det här när ryktena först började florera, men nu när Style369 faktiskt har öppnat sin webshop tyckte jag att det kunde vara dags. Style369 är alltså en nystartad webbutik där det säljs kläder i storlekarna 14-26 (motsvarande upp till 54, ungefär). Det är Arcadia Group, som bland annat äger Topshop, Evans, Dorothy Perkins och Miss Selfridge som ligger bakom, och tydligen är tanken att Style369 ska vända sig till en yngre pussizemålgrupp (positivt), bli något slags tjockis-Topshop (jag tror det när jag ser det) och konkurrera med ASOS Curve (förhoppningsvis tar de lite designmässiga hintar från dem också…). Enligt deras egen information kommer shopen att sälja dels Evans mer trendkänsliga utbud, dels ”fresh UK brands”, och man får väl anta att onlineshopen kommer att fyllas på efter hand.

Mina känslor för det här är blandade, än så länge. Shopen har ju knappt ens kommit igång och man får väl som sagt anta att den dels utökas och dels får en tydligare nisch efterhand (jämför med ASOS Curve rätt utslätade start med en massa svarta jerseyplagg). Men jag förstår inte poängen med att sälja Evanskläderna på mer än ett ställe? Just nu består Style369 i princip enbart av Evansplagg, och dessutom av Evansplagg som legat uppe på evans.co.uk hur länge som helst (till och med det som kallas ”Collection 369” under underkläderna ligger på evans site också), så hela poängen med Style369 går mig i nuläget lite förbi. Trots att de flyttar kläderna till en sida utan kopplingar till de tantigare delarna av Evans sortiment är det ju fortfarande samma kläder.

Dessutom är en hel del av kläderna rätt trista – och jag inser att jag kanske inte hör hemma i målgruppen ung och hipp och kanske därför inte borde uttala mig om vad, ähum, kidsen vill ha, men ändå. Detta är ju dock något som kan förbättras om de fyller på med nya, roliga plagg som inte redan kan köpas någon annanstans (just nu har de bara kompletterat Evanskläderna med märket Rock and Revival, som lyckas symbolisera det mesta jag avskyr med den ”lite rockiga” stilen. Men än en gång, jag är ju inte ung och hipp…).  Jag är även en aning skeptisk mot de smala modellerna på hemsidan (jag vet att det är världens äldsta och tråkigaste klagomål, men de är knappt ens plussize med plussizemodellmått mätt) och formuleringar om att deras kläder ”will hide a multitude of sins” och ”smooth over lumps and bumps” (gäsp gäsp gäsp).

Men, för att vara lite positiv: Det kan bli bra det här, om det läggs ner kraft och engagemang och, framförallt, om utbudet breddas. Det verkar som om man vill satsa på plussize från Arcadias sida, och det kan man ju inte klaga på. De skickar till Sverige till samma humana fraktkostnad som Evans och Dorothy Perkins, d.v.s. £5, och dessutom har de en snygg röd duffel som jag lätt hade kunnat tänka mig:

Prospektet inför framtiden får väl kanske alltså vara försiktigt förväntansfullt? Det ska om inte annat bli intressant att se vilken riktning Style369 tar när de börjar finna sin egen identitet. Håll koll på twitter eller tumblr.

Entry filed under: Okategoriserade. Tags: .

Beth Dittoklänning, nu även med sämre belysning Två snabba anledningar…

1 kommentar Add your own

  • 1. Ida  |  08 oktober 2010 kl. 13:50

    Håller med. Inte särskilt mkt att skriva hem om, och märkligt att dubbla Evans-klädernas spridning, förvirrande och inte så hippt. Men kanske kan det bli bättre? Ingen match för Asos än så länge.

    Och förresten, i samma härad: Läste på Big beautys blogg (http://www.leblogdebigbeauty.com/2010/10/hm-88-avenue-des-champs-elysees/) att hon rutit på högsta stylisthönset på H&M om hur fult det är på BiB. Hon lovade att kolla upp det.. och berättade att h&m tänkte utöka sina storlekar inom en överskådlig framtid – hurra! Hoppas jag…

    Svara

Kommentera

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Jag återfinns även här

Senaste inläggen

wordpress
visitor

