Put your pants on

24 november 2010 at 1:47 20 kommentarer

Jag har försökt få till ett inlägg i veckor nu. Jag hade tänkt att det skulle handla om byxor – ett ämne som kan tyckas ganska basic och tråkigt för den icke invigda, men tro mig när jag säger att det är långt ifrån okomplicerat i tjockissammanhang. Alla tjockisar jag känner (till) har ett högst invecklat förhållande till byxor, och det är nästan mer regel än undantag att låta bli att använda dem överhuvudtaget (och gärna proklamera detta högljutt också, som ett ställningstagande).

Mitt eget förhållande till byxor rör sig dock snarare i love/hate-regionen. Det blir ju så lätt så jävla fel, men när det blir rätt blir inte bara ens garderobsmöjligheter så många fler, utan man behöver dessutom inte ha på sig stumpbyxor varje dag, vilket ju i sig är en seger. Så, inlägget ska handla om byxor och hur man kan MAKE IT WERK. Och eftersom jag nu faktiskt har kommit igång så smått är det kanske lika bra at skriva ner det:

Korpulents guide till tjockisbyxor (inköp och bärande):

Det absolut första och mest grundläggande är passformen upptill. Vad som utgör en bra passform är såklart inte samma sak för alla tjocka kroppar, beroende på hur kroppen är byggd och hur stor man är, men gemensamt för alla tjocka människor är dock att en stor kropp omformas med rörelse. Har man mage är inte ens midjemått detsamma om man står upp och om man sitter ner, t ex. Detta gör att materialet i byxorna åtminstone i mitt tycke måste ha någon form av stretch i sig för att vara bekvämt. Har det inte stretch är det antingen obekvämt att röra sig/huka sig/sitta etc., eller så töjer de ut sig när man rör sig och blir sedan för stora och halkar neråt när man står upp eller går. Materialet bör också vara hyfsat rustikt, men inte stelt. Stelt material blir obekvämt och skär in på obehagliga ställen när fettet på din kropp omfödelas med rörelse, och alltför tunt material riskerar att gå sönder (över låren är en klassiker) eller töjas ut på diverse (samtliga fula) sätt.

På tal om tyg som töjs ut: fula påsar på knäna kan undvikas med tyg som stretchar inte bara på bredden utan också på längden. Var dock försiktig med tyg med för mycket stretch, för att undvika att det blir för mycket leggings eller (ve och fasa) jazzbyxa över det hela. Som sagt, tyget ska vara rustikt och rejält. Men stretchigt.

För att gå över till skärningen: midjan ska inte vara för låg. Det är möjligt att de tjockisar som är mer långbenta än jag själv har en annan åsikt, men logiskt sett känns det som om en större mage och häck inte borde fungera optimalt med en låg midja. Satsa alltså på en hög midja. Ja, det finns en stor risk att det inte kommer att vara överdrivet estetiskt tilltalande att se dina jeans uppdragna halvvägs till armhålan, men så länge du har en längre topp ovanpå så kommer världen att vara lyckligt ovetande. Kanske har någon tjockis därute någon gång fått till ett par bekväma byxor som sitter så snyggt upptill att hon gärna stoppar in sina tröjor i byxorna, men den tjockisen är INTE jag och jag kan därför inte heller skriva någonting om det. Jag föredrar Karlsson på taket-midjan, väl dold under en tröja/skjorta som är åtminstone höftlång.

Talar man om ful midja och saker som ser illa ut upptill är det lätt att halka in på området jeggings. Med dem slipper man glappet som kan uppstå i korsryggen om häcken är betydligt större än midjan eftersom midjan är av resår, och de har i allmänhet tillräckligt mycket stretch för att vara bekväma. Nackdelen är att de ofta är fula som stryk, men letar man ambitiöst kan man hitta ett par där passformen och modellen på benen ser helt okej ut. Däremot är jag övertygad om att inga jeggings någonsin har suttit smickrade upptill på någon, oavsett storlek. Gör alltså inte avkall på det där med en längre topp i det här fallet. Och köp inte heller den där jeggingsvarianten som inte är av jeanstyg utan ett par vanliga trikåjegging som har färgats för att (svagt) påminna om denim, because they nasty.

När det häller skärningen på benen i byxorna är det mest den individuella smaken som avgör. Min individuella smak säger mig t ex att det är skitsnack att tjockisar inte bör ha jeans som är smala vid foten, att det är fult med så kallade highwater-/piratbyxor (hör ni det, i synnerhet alla danska jävla klädbutiker som anser att detta är Guds gåva till tjockiskunden?), att inga jeans någonsin borde ha någon form av ”utsmyckning” på benen i form av spexiga blekningar, dragkedjor, broderier eller dylikt tjafs och att jag är för gammal för att gå ut i publika sammanhang med byxor som det är hål i, men här sätter bara din egen smak och omdöme gränserna. För ett par år sedan var det i princip omöjligt att hitta byxor med smala ben i tjockisutbudet, men helt i linje med den sedvanliga utvecklingen har det börjat gå få tag på nu, cirka fem år efter att det blev en självklarhet i det ordinarie utbudet. Alltså, knock yourselves out.

Kortfattat då: rejält tyg med ordentlig stretch både på längden och bredden, hög midja, tröjan utanpå. Det skulle, teoretiskt sett, kunna vara så enkelt. Dock försvåras det hela, i vanlig ordning, av att utbudet i tjockisavdelningarna är (surprise!) uselt. Här är dock två par byxor från Evans som jag varmt kan rekommendera:

Knitted jeggings. Först och främst, det här är inga jeggings. De har inte resårmidja utan vanlig gylf, knäppning och fickor upptill. De har dessutom ett stretchigt och bra tyg som håller formen i en massa tvättar (det bleks dock lite efter ett tag, men inte på ett fult sätt). De är jättesköna att ha på sig, smala vid foten och finns förutom i svart även i grått och blått. Dessutom är de på rea och nedsatta från £45 till £25. Dock är de stora i storleken så om man är sugen på att köpa ett par ska man tänka på att gå ner 1-2 storlekar.

High waisted denim jeans från Beth Ditto-kollektionen. De skönaste byxorna jag någonsin ägt. Nu ska det kanske än en gång påpekas att jag har taxben och en hög midja och därför kanske är mer förtjust i högmidjat än genomsnittstjockisen, men ändå: de sitter uppe. Det bildas aldrig en glipa mellan tröjan och byxorna, never. Och de är dessutom allmänt retrofemtiotalssnygga med skönt stretchigt tyg, snygg färg, dragkedja i sidan och lagom snäva ben. Jag gillar dem så mycket att jag har köpt två par (och jag köper aldrig dubbelt annars, ett annat faktum som jag har förstått gör mig till något av ett unikum i tjockissammanhang). [They] might not be everyone’s cup of tea, but I love [them], som en stor fotbollsspelare säger om sin fru i sin spökskrivna självbiografi (sanning!).

Så, nu har jag fått det här inlägget ur vägen efter minst en veckas försök att skriva det, nu kan jag lägga ambitionerna på lite mer utförliga texter bakom mig och istället skriva om ett ämne som verkligen engagerar mig, nämligen snygga killar. Stay tuned som det brukar heta.

Entry filed under: Okategoriserade. Tags: .

Vandrande marshmallow, någon? Stiliga karlar och den bästa fatshionbloggen

20 kommentarer Add your own

  • 1. Lulu  |  24 november 2010 kl. 13:32

    Känner igen mig😀 Bra skrivet!
    Däremot så gillar jag personligen lågt skurna byxor, men självfallet går midjehöga också- fast då känns det som om jag packar in magen och försöker dölja något jag egentligen inte kan dölja.
    Jag fullkomligt förkastade Evans jeans med stretch, däremot har jag inte prövat dom du skriver om. De var lika höga fram som bak, och glipade hur mycket som helst i svanken. Inte gjorda för en stor bakdel kändes det som. Är dock sugen på Beth Dittos jeans. =)

    Tacka vet jag Z. Cavaricci jeans som finns på Torrid, har köpt två jeans från det märket och det är verkligen den perfekta passformen, för den som både har mage och rumpa.

    Svara
  • 2. thefatandfurious  |  24 november 2010 kl. 20:29

    Tack, vilket bra inlägg! Ska beställa evans-jeansen så fort pengarna trillar in på kontot, särskilt nu när de har 20% rabatt på allt, så nu kostar de bara 20 pund. Det är verkligen ett helvete att hitta ett par perfekta byxor, man ger upp när man har provat 48 par som bara får en att se hemsk ut, och självförtroende sjunker i botten.

    Svara
  • 3. thefatandfurious  |  24 november 2010 kl. 20:30

    och förlåt för spamming, men hur är beth-jeansen i storlek? normala? de kostar så mycket så då vill man verkligen beställa rätt.

    Svara
  • 4. Malin  |  24 november 2010 kl. 23:02

    Själv drömmer jag om brallor i Marlene Dietrich/Katherine Hepburn-stil, jag barn av 70-talets Annie Hall-mode. Jag får väl sy dem själv och med tanke på hur mycket jag sytt de senaste 15 åren blir det väl lagom till pensioneringen då. Tjockisar ska inte, enligt förståsigintepåare, ha vida ben med slag. Men ge hit dem bara och jag klämmer på mig dem direkt. Capribyxor borde däremot förbjudas i lag.

    Annars är senaste fyndet jeans från Wrangler, herrmodell!!!, med stretch som sitter underbart. Som jag har längtat och försökt hitta sköna jeans. Jag håller med om allt du skrivit om krafs och hål och löjliga slitningar. Min nya wrangler är mörkblå, oslitna och utan tillstymmelse till äckliga paljetter eller glitter. Hallelulja.

    Svara
  • 5. Lina  |  24 november 2010 kl. 23:49

    Lulu: Jag misstänkte att den som är lite mer långbent än jag (och därmed också har lite kortare underkropp än jag, jag har typ en halvmil mellan midjan och höften) inte har lika stora problem med lägre midjor, men jag vidhåller ändå att de är obekväma😉, Förstår iofs vad du menar med att det kan kännas som att höga midjor ”packar in” magen, men jag tycker personligen att den där inpackade känslan är skön och bekväm (det är tur att jag inte är man, jag hade ju lätt varit en sådan där gubbe som har byxlinningen ovanför kaggen och hängslen för att hålla dem uppe). Och Evans har massor av jeans som sitter som skit, men de här är – tycker jag åtminstone – mycket bättre än alla andra par jag testat från dem. Och jag håller med om att Torrids jeans är bra! De enda jeansen med låg midja jag någonsin gillat köpte jag faktiskt där, t ex…

    Fatandfurious: jag blir lite nervös nu, ajg hoppas verkligen att du gillar dem om du köper dem, så inte jag behöver känna mig skyldig för ett eventuellt felköp😉. Tänk bara på att gå ner lite i strlk som sagt, så tror/hoppas jag att du blir nöjd! Jag tyckte att Beth-jeansen var true to size, jag har min storleken jag brukar ha i dem, och de håller formen hyfsat. Ligger du mellan två storlekar skulle jag dock rekommendera den mindre, iom att de töjs lite och har så mycket stretch i sig, Tänk också på att inga av byxorna är jättelånga, om du är lång eller har långa ben. De finns dessvärre bara i en benlängd.

    Svara
    • 6. thefatandfurious  |  25 november 2010 kl. 12:52

      jomen du vet att jag skickar en faktura om de så ens glipar det minsta lilla bak va? nu får de nog vänta med att hamna i min garderob dock, folk ska visst ha julklappar den här lönen också… :O

      Svara
  • 7. Lina  |  24 november 2010 kl. 23:53

    Malin: Sådana byxor är SKITSNYGGA. Jag har en löst formulerad tanke om att jag kanske kan pull them off om jag bara har klackar på mig, men hittills har jag dessvärre aldrig provat ett par som inte sett förjävliga ut på.

    Svara
  • 8. Lulu  |  25 november 2010 kl. 0:13

    Jo, jag har länge funderat på Beth Ditto jeansen, de är skitsnygga faktiskt. Är det risk för camel toe med dom förresten? Pinsam fråga, men det finns vissa jeans som sitter konstig🙂

    Svara
  • 9. Lina  |  25 november 2010 kl. 0:49

    Haha, nä, något sådant har jag inte märkt (och det hoppas jag VERKLIGEN att ingen i min omgivning har gjort heller…). I och med att de knäpps i sidan och saknar gylf finns det inga märkliga skrevsömmar som kan skära in någonstans.

    Svara
  • 10. Sof  |  25 november 2010 kl. 10:15

    Åh Liniz, jag (och F!) älskar hur du citerar Steven Gerrard i detta sammanhang. Karrlek!

    Svara
  • 11. Lisa  |  25 november 2010 kl. 13:29

    Haha, min kille brukar säga att jag har ”danska byxor” när jag har ett par rätt så korta brallor som slutar precis vid anklarna (inga capribyxor dock, de är lite längre). Han har noterat att man gillar korta byxor i Danmark, du verkar ha gjort samma iakttagelse. Märkligt?

    Svara
  • 12. Lina  |  25 november 2010 kl. 14:00

    Sof: Det citatet har funnits med mig sedan du berättade om det för mig första gången (Fredrik, om du läser detta, ja, hon hade ett mycket fördömande tonfall och visade inte alls den vördnad för Stevie G och hans litterära ambitioner som du förmodligen tycker att han förtjänar). Det är liksom den ultimata kärleksförklaringen, northern style.

    Lisa: jag tycker iofs att det är fint med byxor som slutar vid ankeln, det är styggelser av den här typen jag syftade på: http://www.ellos.se/DetailPages/DetailPage.aspx?categoryid=46127&productId=278393&SellingFlag=SearchText&SearchBackLink= . Danskar ÄLSKAR shit like that, åtminstone danskar som designar tjockiskläder…men å andra sidan har man ju lärt sig den hårda vägen att dessa människors estetiska ideal och principer skiljer sig markant från vettiga människors.

    Svara
  • 13. Anna  |  25 november 2010 kl. 16:22

    Nej, det ska vara låg midja, annars får jag bara en påse på magen om jag ska få rätt storlek på rumpan. Jag är inte särskilt lång, men min kroppsform tillåter inte höga byxor.

    Svara
  • 14. Sof  |  25 november 2010 kl. 18:59

    Hahaha, jag vet, citatet ligger liksom i bakhuvudet hela tiden och dimper fram lite då och då. Det är stor humor!

    För övrigt gillar även normalstora danskar att ha för korta jeans/byxor, jag vill minnas att det ev. var F:s roomie Kasper som hade det, eller möjligtvis ett gäng andra karlar på deras kontor.

    Svara
  • 15. Malin  |  25 november 2010 kl. 19:31

    Ser du några tjusiga marlenebyxor i rejäl storlek så säg till. Jag har inga problem att sätta på mig dem. Så länge jag är nöjd är allt gott.

    Svara
  • 16. sarixa  |  26 november 2010 kl. 17:51

    Hm. Förstår inte alls det där med hög midja. När jag tar på mig något med hög midja får det någon av följande konsekvenser: 1) Byxor i hårt tyg (jeans odyl) medför att magen liksom… bubblar ut. 2) Byxor i mjukt tyg, leggings å sånt, då snäpper resåren till och viker sig nedåt ett par varv så att linningen ändå hamnar i midjan. Vilket då förstås gör att byxorna halkar nedåt och jag får ett överdimensionerat gällivarehäng.
    Så mitt motto är alltså – hellre 10 cm för låg midja än 10 cm för hög.
    /Sarixa
    http://sarixa.wordpress.com/

    Svara
  • 17. Lina  |  26 november 2010 kl. 21:19

    Ja, du vet vad de säger; one woman’s blessing is another woman’s curse…eller i det här fallet, another woman’s nerhalkande, inskärande och illasittande byxor. Jag antar att det beror på kroppsformer. Vill dock påpeka att hög midja på byxorna är samma sak som att linningen sitter i midjan, åtminstone i mitt huvud. Jag tänker alltså inte att hög linning betyder att byxorna sitter i höjd med BH-bandet…

    Svara
  • 18. Annan  |  27 november 2010 kl. 18:59

    Jag svär vid Lindex jeggings, vilket jag förstår inte är en helt populär ståndpunkt men de sitter (iaf på mig) precis som riktiga stuprörsjeans förutom att jag slipper få ont i magen av linning som skär in eftersom de har resår. De är inte snyggast i världen från höften och uppåt, men jag stoppar heller aldrig in några tröjor så jag ser det som ett marginellt problem. Extraplus är att de går att prova i butik till skillnad från Asos- eller Torrid-kläder.

    Mvh Inte sponsrad av Lindex (men tar tacksamt emot förslag på bra sponsordeals via mejl)

    Svara
  • 19. Pauline  |  04 december 2010 kl. 4:02

    Känner att muffinstop måste nämnas i ett byxsammanhang också. Inte enbart ett tjockis”problem”, men ett oskick som bör undvikas av alla byxbärande individer.

    Svara
  • 20. shara  |  11 december 2010 kl. 0:13

    Jag vågade mig på att beställa dessa från Asos http://www.asos.com/Asos/Asos-Curve-Black-Jeggings/Prod/pgeproduct.aspx?iid=1035894&cid=9580&sh=0&pge=0&pgesize=20&sort=-1&clr=Black och de är helt underbara! Sitter faktiskt riktigt snyggt i rumpan/skrevet fast det är jeggings (rätt tjockt material). Har inte tvättat dem än, så jag vågar inte lova för mycket, men hittills är jag sugen på att beställa ett par till (japp, sån är jag: när jag väl hittar byxor som passar köper jag två par)!

    Svara

Kommentera

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Jag återfinns även här

Senaste inläggen

wordpress
visitor

